Osmangazi Köprüsü ve Çanakkale Boğazı’ndan Geçen İlk Güneş Arabası
Çevre, ekonomi ve toplumsal eşitlik üçgeninde sürdürülebilirlik odağını işinin ayrılmaz bir parçası olarak gören BANTBORU’nun Elmas Sponsor olarak desteklediği İstanbul Teknik Üniversitesi ZES Solar Araba Ekibi, 1.300 kilometrelik BANTBORU Yarış Simülasyonunu başarıyla tamamladı. Bridgestone World Solar Challenge 2023 hazırlıkları kapsamında. Grubun güneş enerjili araçlar kategorisindeki en prestijli ve en büyük organizasyonu olan Bridgestone World Solar Challenge 2023’e katılacak olan ARIBA ZES X aracı, Osmangazi Köprüsü ve Çanakkale Boğazı’nı geçen ilk güneş enerjisiyle çalışan otomobil oldu. İstanbul – İzmir – Çanakkale güzergahında, yarıştaki sisteme benzer bir konvoy sistemi sağlanarak gerçekleştirilen 3 günlük simülasyonda, grup içi görev dağılımı ve farklı senaryolara adaptasyon açısından deneyim kazanıldı.
Dünyada üretilen her 100 araçtan 4’ünün kritik sistemlerinde yer alan ve önümüzdeki 3 yılda küresel otomotiv pazarındaki payını ikiye katlamaya hazırlanan BANTBORU, İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibine (İTÜ ZES) katıldı. GAE), Türkiye’nin en önemli üniversitelerinden biri olan İstanbul Teknik Üniversitesi. Diamond, sponsor olarak bir dayanak noktası olur.
Avustralya’da düzenlenecek Bridgestone World Solar Challenge 2023’e güneş enerjili araçlar kategorisinin en prestijli ve en büyük organizasyonu olarak katılacak olan İTÜ ZES Solar Car Group, geliştirdikleri ARIBA ZES X aracıyla bin 300 kilometrelik mesafeyi başarıyla tamamladı. BANTBORU Yarış Simülasyonu. İstanbul – Çanakkale – İzmir güzergahında gerçekleştirilen BANTBORU Yarış Simülasyonu, yarıştaki sisteme benzer bir konvoy düzeni sağlanarak İstanbul – Çanakkale – İzmir güzergahında gerçekleştirildi. 14-16 Nisan tarihlerinde gerçekleşen 3 günlük simülasyonda ekip görev dağılımı ve farklı senaryolara adaptasyon konusunda deneyim kazanıldı. 5 pilot adayı ile gerçekleştirilen simülasyon kapsamında BANTBORU Ar-Ge Merkezi iş birliği ile üretilen yeni motor jantının testi de gerçekleştirildi.
Gençlerin mobilitenin geleceği konusundaki kararlılıklarını desteklemekten memnuniyet duyduklarını belirten BANTBORU CEO’su Sinan Sarfiyat, “Çevre, ekonomi ve toplumsal eşitlik üçgeninde sürdürülebilirliğin odağını işimizin ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz. . Yenilenebilir enerji kullanımı, enerji verimliliği, karbon ayak izimizin azaltılması ve sıfır atık konularına odaklanıyor, sadece üretim faaliyetlerimizde değil, üretim dışı faaliyetlerimizde de fiyat zincirimize yayılacak adımlar atıyoruz. İTÜ ZES GAE’nin ülkemize büyük prestij kazandıran projelerine destek vermek bize büyük gurur ve heyecan veriyor. Sponsorluk desteğimizin yanı sıra BANTBORU Ar-Ge ve Üretim ekiplerimiz, İTÜ ZES GAE öğrencilerinden oluşan uzman grupları ile koordineli olarak araçların farklı teknik gereksinimlerine destek vermektedir. İşbirliğimiz kapsamında genç öğrencilere BANTBORU bünyesinde staj imkanı da sunacağız. Böylece ülkemizdeki en kapsamlı özel branş-üniversite işbirliklerinden birine imza atıyoruz. BANTBORU Yarış Simülasyonunun İTÜ ZES GAE grubu ve ARIBA ZES X tarafından başarıyla tamamlanması heyecanımızı daha da artırdı.”
Bu tür uzun süreli yol testlerinin yarışa hazırlanmaları açısından çok değerli olduğunu belirten İTÜ ZES GAE Akademik Danışmanı Dr. Eğitmen Üye Alper Tolga Çalık, “Yol testleri de oldukça maliyetli. BANTBORU’ya hem maddi desteklerinden hem de en kritik parçalardan biri olan motor jantını imal ederek iş birliğinden dolayı teşekkür ediyoruz.”
10 farklı lisans bölümünden 25 öğrenci ve takım akademik danışmanı Dr. Eğitmen Üyesi Alper Tolga Çalık’ın katılımıyla gerçekleştirilen BANTBORU Yarış Simülasyonunda, operasyon sürecinde takımın her üyesi farklı bir görev üstlendi. Simülasyon sırasında Buse İlkir, Çağdaş Karahan, M. Kaan Özkan, Levent Çolakoğlu ve Mehmet Şahin olmak üzere 5 pilot adayı ile sürüş gerçekleştirildi. Pilot adayları bu gezi öncesinde bilgisayar simülasyonları ve kampüs içi testler ile eğitildiler.
BANTBORU Yarış Simülasyonunun ana hedeflerinden biri, tek güç kaynağı olan güneş enerjisini verimli bir şekilde kullanarak, ARIBA ZES X’i şarj etmeden aracın tüm test güzergahı boyunca sürülmesini sağlamaktı. Diğer bir hedef de, grubun Strateji Kümesi için performans verileri elde etmek amacıyla ARIBA ZES X’i farklı yol eğimlerinde ve farklı seyir hızlarında sürmekti. Test sırasında en çok kullanılan hız aralığı 55 – 75 km/s, yol boyunca test edilen en yüksek seyir hızı ise 97 km/s oldu. Testin bir diğer değerli hedefi olan hava koşullarının performans üzerindeki etkisi gözlemlenerek, güneş panellerinin farklı hava koşullarında ne kadar güç üretebileceği ve radyasyon maliyetleri hakkında kritik bilgiler elde edildi. Yarış simülasyonu sırasında hem güneş panellerinin hem de aracın sürüş performansı bulutlu hava, tamamen bulutlu hava, açık/güneşli hava ve yağmurlu hava gibi farklı koşullarda test edildi.
Yol boyunca araçtan toplanan veriler ile aracın tüketim maliyetleri ölçüldü ve bu verilere göre aracın ne kadar güç tükettiği hesaplandı. Böylece aracın gerçek bilgilerini önceden çalıştırılan simülasyonlarla doğrulaması gereken bir ölçüm bilgi tabanı oluşturulmuştur. Grubun Strateji Kümesi, test sonrasında ölçülen bu verileri kullanarak, simülasyonlarda hesaplanan tüketim değerleri ile gerçek hayatta ölçülen fiyatların tutarlılığını kontrol etme fırsatı elde etti. Strateji Kümesi ayrıca, sürüş profillerinde iyileştirmeler yaparak değişen hava senaryolarına dinamik olarak tepki vererek takip edilecek sürüş profillerinde birinci sınıf bir deneyim kazandı.
İTÜ ZES GAE Mühendislik Ekip Lideri M. Anıl Korkmaz, BANTBORU Ar-Ge Merkezi iş birliği ile üretilen yeni motor jantının da simülasyon kapsamında test edildiğini belirterek, “BANTBORU Yarış Simülasyonunda ayrıca BANTBORU Yarış Simülasyonunda yeni güneş paneli konfigürasyonu da yapılıyor. ARIBA ZES X ile panellerden ve bataryadan elde edilen enerji kullanılabilir. Şarj edilmesini sağlayan yeni MPPT sistemini de denedik.”
İTÜ ZES GAE Strateji Kümesi Başkanı Efe Tosun, BANTBORU Yarış Simülasyonu boyunca değerli verilerin kaydedildiğini belirterek, “ARIBA ZES X’in farklı yol ve yokuşlardaki tüketimi, ürettiği güç gibi önemli performans verilerini kaydettik. paneller ve motor performansı. Bu veriler, Bridgestone World Solar Challenge 2023 yarışında izlenecek yarış stratejisinin oluşturulmasında önemli ve yol gösterici olacaktır.”
Ekibin tüm çalışmalarının Bridgestone World Solar Challenge 2023 için olduğunu belirten İTÜ ZES GAE Proje Yöneticisi Abdullah Çalışkan, “Bilime, teknolojiye, eğitime ve üretime değer veren BANTBORU ile bu zorlu yol testini gerçekleştirmekten mutluluk duyuyoruz. en önemlisi takımı sahiplenir. Ekibimiz, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılında ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nin 250. yılında bu değerli temsil için çalışmaktadır.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı